Hvordan meditere Guds ord

Posted on
Forfatter: Peter Berry
Opprettelsesdato: 20 August 2021
Oppdater Dato: 3 Kan 2024
Anonim
Guds Ord - Jesus-meditasjon. Bibelens vers- og kapittelinndelig.
Video: Guds Ord - Jesus-meditasjon. Bibelens vers- og kapittelinndelig.

Innhold

I denne artikkelen: Valg av temaFokus på GudMeditering på Guds ord21 Referanser

Utøvelsen av meditasjon er vanligvis assosiert med østlige religioner eller New Age-bevegelsen, men den er også veldig viktig i kristendommen. For en kristen er en av de mest effektive måtene å meditere på å bruke Guds ord. I motsetning til andre former for meditasjon, som består i å tømme sinnet, krever kristen meditasjon bare at utøveren tenker alvorlig på Herrens sannhet.


stadier

Del 1 Velg et tema



  1. Forstå betydningen av "meditere" i en kristen kjegle. I den sekulære kjeglen handler meditasjon om å tømme sinnet og slappe av kroppen. På den annen side er det å meditere på Guds ord (eller praktisere noen annen form for kristen meditasjon) å fokusere og tenke alvorlig på Herrens sannhet.
    • For eksempel, i kapittel 1, vers 8 av Josva, sa Gud til Josva: la ikke denne lovboken vike fra din munn. Meditere dag og natt, for å opptre trofast i samsvar med alt som står skrevet der, for det er da du skal få suksess i selskapene dine, det er da du skal lykkes.
    • Selv om dette verset bare refererer til det kristne anser som de første 5 bøkene i Bibelen, er det fremdeles mulig å bruke denne ideen til meditasjonen av hele Bibelen. Meditere ofte på Guds ord for å berike din forståelse slik at du kan bruke det på ditt eget liv.



  2. Meditere på et vers eller et avsnitt. Dette er utvilsomt den vanligste måten å meditere Bibelen på. Velg et bestemt vers eller avsnitt i Bibelen å tenke på. Deretter analyserer du den og utforsk betydningen av denne passasjen en stund.
    • Ingen skriftsteder er ubrukelige. Hvis du ikke vet hvor du skal begynne, velger du imidlertid et vers fra Det nye testamente, helst fra et av de fire evangeliene: Matteus, Markus, Lukas og Johannes. Når det gjelder Det gamle testamente, er versene i Salmenes bøker og ordtak også gode valg.


  3. Meditere om et spesifikt emne. Et annet flott alternativ som er verdt å vurdere å være, ville være å velge et tema som ble utforsket i detalj i Bibelen. I stedet for å velge en passasje fra Bibelen, finn flere temaer som tar for seg det samme emnet og tenk på hvordan de kan definere det eller undersøke det dypere.
    • For eksempel kan du meditere over tilgivelsen. Bruk en bibel eller en indeks for å finne forskjellige vers om emnet, og les dem deretter i sin helhet. Undersøk kjeglen til hvert av versene og sammenlign dem med hverandre.



  4. Utforsk betydningen av ett ord. Dette alternativet ligner på det forrige. I stedet for å velge et bredt tema, må du imidlertid undersøke kjeglen til en eller flere passasjer for å berike din forståelse av betydningen av begrepet.
    • Forsøk som et eksempel å forstå betydningen av begrepet "Lord". Se etter vers som inneholder dette uttrykket, både med store og små bokstaver. Vurder betydningen av begrepet for begge stavemåtene. For å utdype forståelsen din, kan du også bruke eksterne kilder, for eksempel en ordbok, for å sammenligne deres religiøse og sekulære bruksområder.


  5. Studer en av bøkene i Bibelen. Med denne teknikken må du bruke mer tid på å lese en hel bok i stedet for noen passasjer. Analyser og utforsk betydningen av en bok, både som en enhet og som en individuell komponent.
    • Hvis dette høres for komplisert ut, begynner du med en relativt kort bok, som Esters. For å berike forståelsen din, kan du til og med bruke en bibelstudieguide, men det er ikke nødvendig.

Del 2 Fokus på Gud



  1. Finn et rolig sted. Som med sekulære meditasjonsformer, må du bo i et stille, ikke-distraherende miljø i lang tid for å meditere på Guds Ord.
    • Selv om det i dag er veldig viktig å lære å gjøre flere ting på en gang, er det umulig å vie seg fullstendig til en oppgave hvis man må avbryte konsentrasjonen. Å minimere distraksjoner når du mediterer på Guds ord vil hjelpe deg å fokusere mer.
    • Bruk minst 15 til 30 minutter på meditasjon. La familien eller romkameratene dine vite at du vil trenge tid til å konsentrere deg og finne et rolig, tomt miljø. Ta det rolig, men ikke til å sovne.


  2. Roe ned. Det er ikke nok å etablere et rolig og fredelig miljø for å praktisere denne formen for meditasjon: du bør også finne indre ro. For å gjøre dette, taus tvil, frykt og distraherende tanker.
    • Ikke klandre deg selv hvis tankene dine begynner å vandre, men ikke dvel ved disse påtrengende tankene heller. Så snart du merker at du beveger deg bort fra målet ditt på grunn av angst eller andre bekymringer, ta en pause og omdirig oppmerksomheten din til Gud. Du kan også be om å rette oppmerksomheten igjen.


  3. Les Bibelen. Åpne Bibelen og les verset eller versene du har tenkt å meditere. Ta så mye tid du trenger for å forstå ordene, og merk deretter hvor du er: du må konsultere den samme passasjen flere ganger gjennom meditasjonen din.
    • Etter å ha lest verset en gang, gå tilbake til begynnelsen og begynn på nytt. Denne gangen, les den høyt og legg mer vekt på spesifikke passasjer for å se etter nye tolkninger. Gjenta dette så mye du vil under meditasjonen.
    • Om nødvendig kan du også forbedre forståelsen din på andre måter. Se etter den kulturelle kjeglen til passasjen. Les vers hvis tone eller tema ligner. Finn betydningen av begreper du ikke kjenner i en ordbok.


  4. Be. Ta noen minutter å be til Gud, så han kan veilede deg gjennom meditasjonen. Be ham om å åpne hjertet ditt for sannheten og visdommen i hans ord.
    • Du har kanskje inntrykk av at Bibelen er et tilfeldig sett med ord og avsnitt, men husk at det du leser er Guds ord. Å be Den Hellige Ånd om å utdype forståelsen din under meditasjonsøkten, tilsvarer å be en forfatter om å hjelpe deg med å forstå arbeidet hans bedre.

Del 3 Meditere om Guds ord



  1. Ta notater. Gjennomgå passasjen du har valgt, men noter denne gangen innholdet. Du kan markere, utheve bestemte passasjer eller skrive korte notater direkte på siden, men du bør også føre en spesiell journal slik at du kan lage mer detaljerte notater.
    • Hvis du fremhever bestemte ideer, vil du vende oppmerksomheten til nøkkelelementene i e ved neste lesning. Skriv notater om hvert vers for å lette bibelstudiene dine. Å oppsummere noen utdrag og komme med kommentarer på denne måten krever at du tenker på notatene du har laget.


  2. Tenk høyt. Så mye som ditt hjerte og miljøet rundt deg må være rolig, ikke vær redd for å verbalisere tankene dine. Dette kan hjelpe deg med å behandle informasjon og forstå noen konsepter lettere.
    • Du tenker kanskje på å tenke høyt som en slags bønn, men også som en måte å hjelpe deg å overvinne komplekse ideer.
    • Mange skurker ser på Bibelen som Guds "levende ord". Som ordet "levende" antyder, er e aktiv, noe som også betyr at du kan (og bør) samhandle med det. Ikke vær redd for å verbalisere spørsmålene dine, prise Herrens løfter eller svare på ordene du leser i all ærlighet.


  3. Husk ordene. Dette er ikke den beste strategien når man ønsker å meditere på flere vers eller til og med komplette bøker, men heller når man vil meditere på korte avsnitt eller et enkelt vers.
    • Vurder å bruke block memorization-metoden. Gjenta hvert stykke eller ord 6 til 12 ganger for å huske innholdet. Legg til nye ord eller uttrykk, og gjenta. Fortsett til slutten av hele passasjen.


  4. Omformulere noen passasjer. Ta deg tid til å merke betydningen av utdragene med dine egne ord. Gi så mange detaljer som mulig og tenk på alt du forstår.
    • Gjenta passasjene du leste på din egen måte, men pass på å ikke forvrenge betydningen av originalen. Tanken er ikke å forvrenge sannheten, men å gjøre den mer tilgjengelig for fremtiden.


  5. Skap en emosjonell respons Undersøk i detalj passasjen du mediterer. Forsøk å oppdage Guds vilje gjennom hans ord mens du leser, og prøv deretter å forstå den for å delvis føle hva Gud føler.
    • Ved å la deg føle følelser fra Gud, kan passasjen du leser virke mer "ekte" for deg, noe som burde berike opplevelsen din. I stedet for bare å lese ordene på en side, skal Guds ord virke mye mer meningsfylte, så betydningsfulle som de alltid har vært ment å være.


  6. Søk aktivt meditasjonens velsignelser. Som sekulær meditasjon, kan refleksjon over Guds ord gi deg en større følelse av velvære, men fordelene med denne formen for meditasjon går utover det.Søk veiledning, trøst, glede, trøst og visdom fra en beriket forståelse av guddommelig sannhet.
    • Som Salme 1: 1-3 (NIV) bemerker, lykkelig mannen som ikke går etter de ugudeliges råd, men som finner glede i Herrens lov og mediterer dag og natt.
    • Når du mediterer på Guds ord, vil du bedre forstå hva Herren ønsker fra deg og for ditt liv, og derfor vil han kunne veilede deg bedre. Les Guds løfter og store prestasjoner for å føle deg trøstet i vanskelige tider og gi stor glede i livet ditt. Hvis du forbedrer din forståelse av denne forløsende kjærligheten til Gud, vil den dessuten gi deg absolutt sinnsro. Endelig vil forbedring av forståelsen av Guds ord gjennom meditasjon gi deg den visdommen du trenger for å møte åndelig mørke.


  7. Utfør Guds ord i praksis i livet ditt. Når du har forstått dybden og betydningen av passasjene du mediterer, er det på tide å ta grep. Evaluer ditt eget liv og bestemme tilnærmingen for å anvende din forståelse av Guds ord på din oppførsel og perspektiver for å gjøre nødvendige endringer uten forsinkelse.
    • Tenk på James 2: 17 (NIV), som sier: ... tro: hvis den ikke fungerer, er død i seg selv.
    • Handlinger er et løfte om forståelse og tro. Å meditere Herrens ord hjelper til med å forbedre forståelsen og styrke ens tro. Dermed vil handlingene dine bare være det naturlige resultatet av effektiv meditasjon.
    • Når det er sagt, ikke antar at en 30-minutters meditasjonsøkt vil gjøre det lettere for deg å leve Guds Ord resten av livet. Det krever disiplin for det. Øv deg ofte på kropps- og sjelmeditasjon for å høste alle fordelene.